Skip to the content

Corona-information

Denne side er oprettet for at informere LandboUngdoms lokalforeninger og regioner om, hvordan de kan afholde arrangementer og aktiviteter og samtidig overholde myndighedernes retningslinjer. Er du almindeligt medlem i LU, anbefaler vi, at du tager fat i din lokalforening og forhører dig om mulighederne for at mødes netop nu.

Retningslinjer for at mødes med mine LU-venner

Nedenstående følger Kulturministeriets retningslinjer om genåbning af foreningsaktiviteter. Senest opdateret 28. maj 2020.

  • Print plakaten fra Sundhedsstyrelsen og hæng den op, så I alle kan se den og følge rådene. 
  • Alle, der er ansvarlige for arrangementet, skal sætte sig ind i nedenstående før start. Det er bestyrelsens ansvar, at aktiviteter foregår forsvarligt og efter de til enhver tid gældende retningslinjer.

  • Tjek om kommunen eller jeres vært har særlige regler for at være på området. Disse skal selvfølgelig overholdes.

  • Ved indgangen skal der gøres opmærksom på, at personer med øget risiko for COVID-19 skal udvise stor forsigtighed, samt at personer med symptomer på COVID-19, bør isolere sig i hjemmet.

  • Hvis I er flere deltagere, end det gældende max antal for forsamlinger, deles i mindre grupper med hver deres instruktør – området skal inddeles til hver gruppe og grupperne og rekvisitter/grej skal være adskilte hele tiden. Ved eks. en markvandring kan man gå i hold af pt. ti personer inkl. instruktøren.

  • Vær opmærksom på, at forsamlingsantallet gælder under hele arrangementet. Sørg f.eks. for at styre ankomsten, så der ingen steder (p-plads, ved introduktion, omkring grillen) forsamles mere end pt. ti personer

  • Ved instruktioner/oplæg skal der være min. to meter fra instruktør/oplægsholder til tilhørerne. Der skal være min. en meter mellem tilhørerne – to meter, hvis I synger eller er fysisk aktive.

  • Med overholdelse af afstandskravet på en meter og hyppig rengøring, kan indendørs aktiviteter genoptages. Vær opmærksom på grundig rengøring før og efter arrangementet (oftere hvis arrangementet er af længere varighed), samt at sikre håndsprit eller mulighed for håndvask (brug papir til at tørre hænder). Foretag hyppig udluftning, ved eksempelvis at holde portene åbne til maskinhus eller lade.

  • Vær ved rengøring særligt opmærksom på hyppige kontaktpunkter som håndtag, lyskontakter, vandhaner, bordoverflader og redskaber.

  • Der skal sikres minimum 4 m2 pr. person og max 10 personer i en gruppe.

  • Vær i alle situationer opmærksom på at undgå kødannelse!

  • Prioriter stadig at være udendørs.

  • Man må gerne servere mad. Hav en primær person til at sikre hygiejnen. De redskaber, I bruger til tilberedning, skal rengøres før og efter brug. Gør jer også umage med at så få som muligt er involveret i madlavning. Brug engangsservice. Én person står for uddeling af drikkevarer. Lad ikke en øloplukker gå på omgang mellem deltagerne.

  • Ved kontrol af medlemskort og gentegning af medlemskab tastes og swipes kun af telefonens ejer. Hvis I deler en iPad til opgaven, skal I udnævne én iPad-ansvarlig, som er den eneste, der bruger den. Husk at rengøre iPad/telefon før og efter brug. Giv ikke hånd ved ankomst og afslutning.

  • Vær opmærksom på afskærmning og god hygiejne ved betaling. Prioriter eksempelvis MobilePay i stedet for kontanter.

  • Har I ikke mulighed for at vaske hænder, skal der stilles håndsprit frem, som minimum skal anvendes, ved ankomst og afgang.

     

Det anbefales, at frivillige med øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb med COVID-19, ikke udfører frivilligt arbejde indtil videre. Hvis du har symptomer på COVID-19, skal du blive hjemme.

Har du spørgsmål, som du ikke finder svar på i disse retningslinjer, kan du enten kontakte DUF’s Coronahotline på tlf. 20 96 90 21 eller skriv til corona@duf.dk. Du kan som altid også kontakte foreningskonsulenterne.

Link til printvenlig version af ovenstående råd: Retningslinjer for at mødes med dine LU-venner

Link til sundhedsstyrelsens plakat: Plakat